Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου 2013

Ο "μυστικός μαθητής" Διαχείριση σχολικής τάξης (1)


Τι σημαίνει "δύσκολη τάξη" για ένα δάσκαλο;

Συχνά το ακούω σε συναδελφικούς κύκλους, όμως τι πραγματικά χαρακτηρίζει μια "δύσκολη τάξη" και πώς μπορούμε να τη διαχειριστούμε;

Συνήθως όλα ξεκινούν από συμπεριφορές των μαθητών που αποκλίνουν από τους κανόνες που θέτουμε στο "συμβόλαιο" στην αρχή της χρονιάς.
Ένας τρόπος για να διατηρηθεί ο απόηχος του "συμβολαίου" και να προλάβουμε ή να περιορίσουμε αποκλίνουσες συμπεριφορές στην τάξη, είναι φυσικά ένα σύστημα που να βασίζεται στην ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΣΗ.
Αντί λοιπόν να θέτουμε σε λειτουργία μηχανισμούς τιμωριών, μια εναλλακτική λύση βρήκα στο εξαιρετικό blog http://ideesgiadaskalous.blogspot.gr/2013/09/blog-post_17.html

Στην τάξη το εφάρμοσα και το εξέλιξα ως εξής:

Σύμφωνα με αυτήν την ιδέα, φτιάχνουμε στην τάξη ένα κουτί, μέσα στο οποίο βάζουμε όλα τα ονόματα των μαθητών. 

Στην αρχή της εβδομάδας διαλέγoυμε με την διαδικασία της κλήρωσης ένα από τα χαρτάκια. Βλέπουμε το όνομα όμως δεν το αποκαλύπτουμε στους μαθητές και γι'αυτό τον αναφέρουμε ως "Μυστικός Μαθητής".

Το τοποθετούμε σε ένα σημείο ψηλά στην τάξη, ώστε να είναι ορατό αλλά μη προσβάσιμο από τους μαθητές. Ο εκπαιδευτικός εξηγεί στα παιδιά ότι θα παρακολουθεί και θα καταγράφει τη συμπεριφορά του μυστικού μαθητή και στο τέλος της εβδομάδας θα κερδίσει ένα βραβείο, εφόσον δεν έχει παραβεί τους κανόνες του "συμβολαίου". 

Οι μαθητές δεν γνωρίζουν ποιος είναι ο μυστικός μαθητής κι έτσι προσπαθούν όλοι να συμμορφώνονται με τους κανόνες της τάξης. Το βραβείο του μυστικού μαθητή μπορεί να οριστεί μετά από συζήτηση στην τάξη. Μπορεί να αποτελεί μια λιχουδιά ή ένα αυτοσχέδιο παράσημο. 

Εμείς όλοι μαζί φτιάξαμε μια λίστα με επιλογές που θα έχει ο μυστικός μαθητής να διαλέξει, αν φυσικά έχει την ανάλογη συμπεριφορά όλη την εβδομάδα. Οι δικές μας επιλογές ήταν:
  • Nα ζωγραφίσω ελεύθερα την ώρα των εικαστικών.
  • Να διαλέξω το αυτοκόλλητό μου στην αντιγραφή.
  • Να πάρω αυτοκόλλητο στη σελίδα συμπεριφοράς.
  • Να χτυπήσω το κουδούνι για μία μέρα.
  • Να μαζέψω τα τετράδια.
  • Να αποφασίσω τι θα κάνουμε την ώρα της Ευέλικτης Ζώνης.
  • Να φέρω ένα παραμύθι να διαβάσουμε στην τάξη.
  • Να διαλέξω ένα μέρος για εκπαιδευτική επίσκεψη.  
 
To εφαρμόσαμε την προηγούμενη εβδομάδα και μέχρι στιγμής έχει αποδώσει καθότι κίνησε την περιέργεια των μαθητών και έχουν ενθουσιαστεί με τις επιλογές των βραβείων. Συζητούν για το τι θα επιλέξουν αν είναι εκείνοι οι μυστικοί μαθητές και υπενθυμίζουν ο ένας στον άλλον όταν κάνουν "ζαβολιές":
 

-Ε!Πρόσεχε αν είσαι εσύ ο μυστικός μαθητής; 


Keep teaching*




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου