Δευτέρα, 13 Ιανουαρίου 2014

Το "μπρελόκ των στόχων" Διαχείριση σχολικής τάξης (3)

Η διαχείριση της σχολικής τάξης είναι ένα μεγάλο ζήτημα, το οποίο διαδραματίζει βασικό ρόλο τόσο στην μαθησιακή επίδοση των μαθητών όσο και στη διαμόρφωση του χαρακτήρα και την κοινωνική τους συμπεριφορά.

Ωστόσο αισθάνομαι ότι η εκπαιδευτική μας κατάρτιση σχετικά με το θέμα είναι σχεδόν μηδαμινή σε ό,τι αφορά τις πανεπιστημιακές σπουδές.

Πιθανολογώ ότι αυτό συμβαίνει διότι το θέμα της διαχείρισης είναι σε ένα βαθμό υποκειμενικό και το ανακαλύπτει κανείς μέσα από την εμπειρία του. Η κάθε τάξη, έχει το δικό της ρυθμό και οι διαπροσωπικές σχέσεις μαθητών-δασκάλου μπορεί να είναι καθοριστικές για το ποια δραστηριότητα θα αποδώσει στα παιδιά και ποιο σύστημα θα είναι αποτελεσματικό για τον καθένα.

Στα πλαίσια των σκέψεων αυτών, δημιούργησα ένα νέο σύστημα κινήτρων και διαχείρισης της συμπεριφοράς.

Έχει ως εξής:
  1. Αρχικά θέτουμε για κάθε παιδί ένα στόχο, τον οποίο θέλουμε να επιτύχει σε ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα. Ο στόχος κατά βάση έχει θεματολογία συμπεριφοράς, μπορεί ωστόσο να εφαρμοστεί και για μαθησιακούς στόχους.
  2.  Στη συνέχεια φτιάχνουμε πίνακες για κάθε μέρα του διαστήματος που έχουμε ορίσει. Εμείς θέσαμε μηνιαίους στόχους.
  3.  Εκτυπώνουμε τα έγγραφα, τα πλαστικοποιούμε και κόβουμε τα κουτάκια του πίνακα. Ένα για κάθε ημέρα.
  4.  Με τον διακορευτή κάνουμε τρύπες και ενώνουμε με κορδέλα ή μπρελόκ το μηνιαίο καταγραφέα.
  5.  Για κάθε ημέρα που ο μαθητής επιτυγχάνει το στόχο, πατάμε με σχεδιοδιακορευτή το κουτάκι της αντίστοιχης μέρας.
  6.  Στο τέλος ορίζουμε τα περιθώρια που έχει ο μαθητής να ξεφύγει από το στόχο του και αναλόγως αποδίδουμε τα βραβεία-κίνητρα
Χαρακτηριστικά:
  • Βασίζεται στην εξατομίκευση. Ξεφεύγει από τους γενικούς κανόνες του συμβολαίου της τάξης και κάθε μαθητής καλείται να συναγωνιστεί τον εαυτό του ουσιαστικά. Αν θα πετύχει το στόχο ή όχι.
  • Έχει επιβραβευτικό προσανατολισμό. Δε δίδεται έμφαση στην τιμωρία.
  • Είναι πρακτικό και εύκολο στην εφαρμογή του. Ο μαθητής μπορεί να έχει το μπρελόκ στην κασετίνα του ή δεμένο στην τσάντα.
  • Η μορφή "μπρελόκ" του προσδίδει παιγνιώδη διάσταση και βοηθάει τα παιδιά να μην το ξεχνούν. Σε αντίθεση με άλλα συστήματα τα οποία είναι κολλημένα στον τοίχο και εκτός από το ότι καταλαμβάνουν πολύτιμο -για τις μικρές τάξεις μας- χώρο, τα ξεχνούμε κιόλας μερικές φορές.
 





Keep teaching*


2 σχόλια:

  1. Καλησπέρα! Πολύ ωραία η ιδέα σου!! Οσο για την επιβράβευση τι ακριβώς έκανες??

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ!Η επιβράβευση με αυτά τα μπρελόκ είναι η ίδια η σφραγίδα-διακορευτής που παίρνει ο μαθητής και στο τέλος αποκαλύπτεται η καρδιά...Ωστόσο κάθε τάξη θέτει τους δικούς της κανόνες και αν θέλετε μπορείτε να τους δώσετε κάποια κονκάρδα, ένα τύπου μετάλλιο, μια λιχουδιά ή ακόμη και μαθησιακά κίνητρα, όπως λιγότερες φορές αντιγραφή ή ανάγνωση για μία μέρα. Το θέμα εδώ είναι πώς η επιβράβευση όπως και ο στόχος θα πρέπει να είναι ατομικά κι αυτό χρειάζεται καλή διαχείρηση και ισορροπία για να μη δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα στις σχέσεις μεταξύ των μαθητών. :)

      Διαγραφή