Τρίτη, 4 Μαρτίου 2014

Κοροϊδεύεις; Eσύ χάνεις...(Διαχείριση σχολικής τάξης 4)

Πολλές φορές ερχόμαστε αντιμέτωποι στην τάξη με μαθητές, οι οποίοι παραβαίνουν τους κανόνες του συμβολαίου, τόσο συχνά που τους γίνεται συνήθεια μια κακή συμπεριφορά.

Έχω διαπιστώσει σε μαθητές μου στο παρελθόν, ότι και οι ίδιοι πολλές φορές δε συνειδητοποιούν πόσο συχνά εμφανίζουν μια "κακή" συμεριφορά, κοροϊδεύουν ή μιλάνε άσχημα σε συμμαθητές τους. Αυτό, κατά τη γνώμη μου, μερικές φορές δεν έχει κύριο και ουσιαστικό λόγο. Απλώς οι συγκεκριμένοι μαθητές έχουν αποκτήσει μια "κακιά συνήθεια" και βρίσκουν σε αυτή την ευχαρίστηση.

Φέτος, εφάρμοσα για πρώτη φορά κάτι το οποίο είχα δει σε ένα σχολείο της Ρουμανίας κατά τη διάρκεια της συνεργασίας μας σε πρόγραμμα Comenius. To προσάρμοσα στις συνθήκες της τάξης και έφτιαξα αυτό...


Στο σύστημα "Κοροϊδεύεις; Εσύ χάνεις..." κάθε μαθητής έχει τη δική του καρδιά στην οποία βάζουμε κάποιο κίνητρο (εγώ έβαλα καραμέλες-ζελεδάκια). Αυτά τα διαχειρίζεται μόνο ο εκπαιδευτικός. Όταν, λοιπόν, κάποιος από τους μαθητές κοροϊδεύει το συμμαθητή του γιατί το βρίσκει αστείο, λέμε ότι πληγώνει την καρδιά του εκείνη τη στιγμή και για να επανορθώσει του δίνει μια καραμέλα του. Έτσι εκείνος χάνει, εαν επιθυμεί να συνεχίζει αυτή τη συμπεριφορά. Μόλις περάσει μία εβδομάδα, μοιράζουμε στα παιδιά, όσες καραμέλες έχει η καρδιά τους και το ξαναρχίζουμε.

Μέχρι στιγμής το έχω εφαρμόσει περίπου 3 εβδομάδες. Στην αρχή ήταν 1-2 τα παιδιά που έμεναν με μία ή καμία καραμέλα. Την τελευταία εβδομάδα όμως το σύστημα έμεινε ως είχε. Ούτε κανείς κορόιδεψε, μα ούτε και τον κορόιδεψαν. Αυτός είναι και ο στόχος.

Το σύστημα αυτό θεωρώ πως:
  • Είναι κατάλληλο για πιο μικρούς σε ηλικία μαθητές (νηπιαγωγείο, Α',Β' τάξεις)
  • Αποδίδει όταν το ελέγχει ο εκπαιδευτικός (Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να παρεμβαίνουν και να αλλάζουν θέση στις καραμέλες).
  • Αφορά μαθητές με μικροπροβλήματα στη συμπεριφορά που οφείλονται σε "κακιά συνήθεια" και όχι σε άλλους ψυχοσυναισθηματικούς λόγους.
  • Βοηθάει και τα ίδια τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν τη συμπεριφόρα τους σε ένα χρονικό διάστημα και να τη διορθώσουν.
Keep teaching*


2 σχόλια:

  1. Ρούλα μου, υπέροχη ιδέα!!Έχεις βραβειάκι!Πέρνα από το blog!!http://daskalamexara.blogspot.gr/2014/03/blog-post_4.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή