Τετάρτη, 10 Δεκεμβρίου 2014

Φύσα...φύσα...(Ευέλικτη Ζώνη)

Αυτό το διάστημα, μια που συνάδει και με τον καιρό, είπα να φτιάξω κάποιες δραστηριότητες με θέμα...

 "ο άνεμος"

...για τη συμπλήρωση ωραρίου μου στη Γ' δημοτικού. Η ώρα είναι μία την εβδομάδα-ευέλικτη, οπότε καταλαβαίνετε ότι έχω αρχίσει να μαζεύω υλικό για την ενότητα "45λεπτες δραστηριότητες" το οποίο σιγά σιγά θα αναρτώ... 

1η Δραστηριότητα (45 λεπτά)

Η πρώτη μας δραστηριότητα ήταν μια πολύ εύκολη κατασκευούλα, η οποία δεν είναι άλλη από το γνωστό μας φουρφούρι ή αλλιώς ανεμόμυλο!!

Χρειαστήκαμε μόνο:
  • Κόλλες Α4
  • Μπογιές μαρκαδόρους ή νερομπογιές
  • Διπλόκαρφα 
  • Ξυλάκια για σουβλάκια.
Το είδα από το "Ιδέες για δασκάλους" Εδώ κι εδώ


Τα φουρφουράκια μας προορίζοταν για τη διακόσμηση της τάξης, όμως πολλοί μαθητές θέλησαν να τα βγάλουμε έξω για να διαπιστώσουμε αν φυσάει κι αν θα γυρνάν. Έτσι, αμέσως, χωρίς να το πολυκαταλάβουμε, ξεκίνησε η συζήτηση "περί ανέμων" στην κυριολεξία και το ενδιαφέρον των μαθητών οδήγησε στις επόμενες δραστηριότητες.

2η Δραστηριότητα (45 λετπά)

Στην επόμενη συνάντησή μας ασχοληθήκαμε με το εξής ποίημα:

"Το φουρφουράκι"

Τρελό παιχνίδι αρχίσανε
ο Γραίγος κι ο Λεβάντες.
Ο πρώτος φέρνει τη δροσιά
κι ο δεύτερος τον ήλιο,

η Όστρια τις μυρωδιές
της γαλανής πατρίδας,
κι ο Ζέφυρος πα’ στα φτερά,
φέρνει πουλιών τραγούδια.

 Ξεκίνησα να το γράφω στον πίνακα παραλείποντας τις λέξεις με τις ονομασίες των ανέμων και κάποιες ακόμη...
Τρελό παιχνίδι αρχίσανε
ο ............... κι ο ............
Ο πρώτος φέρνει τη..............
κι ο δεύτερος τον ..................,

η.......................... τις μυρωδιές
της γαλανής ................,
κι ο ................ πα’ στα φτερά,
φέρνει πουλιών τραγούδια.


...και ζήτησα από τα παιδιά να το αντιγράψουν σε καρτέλες συμπληρώνοντας οι ίδιοι τα κενά με λέξεις που τους έρχονταν στο μυαλό...Το αποτέλεσμα ήταν άκρως σουρεαλιστικό και με αρκετή δόση χιούμορ...:)



Κι όπως βλέπετε ο φίλος μου εδώ το έκανε δικό του το ποίημα, άφησε τη φαντασία του και έγραψε τα δικά του. Αυτό το θεωρώ σπουδαίο, γιατί σήμερα οι μαθητές μας δυσκολεύονται αρκετά στο γραπτό λόγο, ιδίως στην έκταση, ακόμα κι όταν τους δίνουμε μια συγκεκριμένη φόρμα. Επομένως όταν παράγουν κείμενο, επάνω σε αυτή, το επόμενο βήμα είναι να "ξεφύγουν" από αυτή...

Είναι, λοιπόν, μια καλή δραστηριότητα για ανάπτυξη γραπτού λόγου έστω και σε ποιητική μορφή.


Διάβασαμε τα ποιήματά μας και στο τέλος τους αποκάλυψα τις αρχικές λέξεις.
Τα παιδιά δεν γνώριζαν τις ονομασίες αυτές και ήταν πολύ περίεργα να μάθουν, ωστόσο η ώρα τελείωσε και έμειναν με την αγωνία μέχρι την επόμενη φορά.

3η Δραστηριότητα (45 λεπτά)

Το μάθημα ξεκίνησε αμέσως με τις απορίες των μαθητών...
-Κυρία τι είναι "Γραίγος";
-Ποιος είναι ο "Ζέφυρος";

Τότε χωριστήκαμε σε τέσσερις ομάδες και μοίρασα σε κάθε ομάδα ένα φυλλάδιο με λίγες πληροφορίες για κάθε άνεμο, τις οποίες βρήκα από το Βικιπαιδεία.Στο ίδιο φυλλάδιο, υπήρχε η εικόνα με τα σημεία του ορίζοντα.
 

Κάθε ομάδα διάβασε τις πληροφορίες κι έφτιαξε μια σχετική αφίσα για τον συγκεκριμένο άνεμο....Κάπως έτσι!



 

4η Δραστηριότητα (45 λεπτά)

Αφού μάθαμε για τους ανέμους, στην επόμενη δραστηριότητα αποφασίσαμε να εξασκηθούμε στην απεικόνισή τους στις ζωγραφιές μας. Έτσι φτιάξαμε ζωφραφιές με τις εξής οδηγίες:
  1. Δίπλωσε το χαρτί σου στη μέση και ξανά στη μέση.
  2. Άνοιξέ το και σχημάτισε στο πάνω μέρος δύο τετράγωνα.
  3. Στο πρώτο τετράγωνο απεικόνισε το πρόσωπο του ανέμου να φυσάει προς τα δεξιά και σχεδίασε ένα δέντρο.
  4. Στο δεύτερο τετράγωνο απεικόνισε τον άνεμο να φυσάει προς τα αριστερά και σχεδίασε ένα δέντρο.
  5. Στο κάτω μέρος του χαρτιού σου φτιάξε μία πόλη την ώρα που τη φυσάνε από παντού ανέμοι.

 

5η Δραστηριότητα (45 λεπτά)

Την 5η Δραστηριότητα δεν την έχουμε υλοποιήσει ακόμη αλλά έχει να κάνει με το γνωστό τραγούδι "Χρυσαλιφούρφουρο" από το cd "Εδώ Λιλιπούπολη".


Ένας ένας κάθε μαθητής παίρνει τους στίχους του τραγουδιού, οι οποίοι είναι και πάλι με 10 κενά σε ορισμένες λέξεις, ακούει με προσοχή μία φορά το τραγούδι και κατά τη διάρκεια συμπληρώνει με τις λέξεις που ακούει. Αυτό το έχουμε ξανακάνει με άλλη τάξη και συνήθως αρέσει στα παιδιά και τα εξασκεί τόσο στη συγκέντρωση, στο να μάθουν να ακούν, όσο και στην ομοιακαταληξία (π.χ μπορεί να λέει λουλουδάκι, και τα παιδί να ακούσει νανουδάκι)...:) Φαίνεται εύκολη μα στο τέλος θα δούμε αρκετά κενά, πιστεύω! Μόλις τελειώσουμε, δίνουμε τις σωστές λέξεις και βαθμολογούμε τον καλύτερο ακροατή με άριστα το 10!!


Αυτές είναι οι δραστηριότητές μας για το συγκεκριμένο θέμα. Δεν αποτελούν σχέδιο project και δεν τις παρουσιάζω ως τέτοιες, καθώς απουσιάζουν οι στόχοι, η αξιολόγηση κ.λ.π. Ωστόσο τις θεωρώ αρκετά διασκεδαστικές όσο και "παιδαγωγικές" για την αξιοποίηση του χρόνου μας σε μια τάξη συμπλήρωσης ωραρίου και γι'αυτό σας τις προτείνω...

Keep teaching*

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου